header foto header foto header foto
 
Algemeen

Blessures?! Besteed ik / het team genoeg aandacht aan de warming-up?

Nieuws afbeelding 12-4-2016

Voorkomen is beter dan genezen. Is door een goede warming-up blessure leed te voorkomen? Hoe ziet een goede warming up er uit? Dit zijn vragen die jij je als speler, coach of trainer misschien wel eens stelt.

 

 

Op de club wordt een thema-avond gehouden: ‘warming-up programma’

 

 

Aangeboden door: Interpolis

 

Georganiseerd door: KNHB in samenwerking met HVM

 

Tijdstip: woensdag20 april inloopvanaf19:00, start tijd19:30 (duurt +/- 2,5 uur)

 

 

Een KNHB expert geeft een (interactieve) presentatie over het warming-up programma en de achterliggende doelen. Daarnaast gaan de deelnemers het veld op om een deel van de oefeningen zelf te ervaren. (sportieve kleding wenselijk)

 

 

De avond is bedoeld voor trainers/ coaches (en ouders) van met name jeugdteams (het programma is ook voor senioren maar de focus ligt bij de jeugd in de verschillende leeftijdsgroepen).

 

 

Als schatting voor het aantal deelnemers, gaan we uit van 25 personen. Hierbij is verondersteld, dat vanuit elk team vanaf de D leeftijd minimaal een coach, trainer, betrokken speler of ouder kans ziet om aanwezig te zijn.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Uitgelicht uit Hockey EHBO (KNHB website):

 

Chronische blessures ontstaan in de regel door overbelasting. Oorzaken van overbelasting zijn:

 

  • Het te snel opvoeren van de sportbelasting;
  • voortdurend eenzijdige bewegingen;
  • grote en langdurige belastingen;
  • combinatie van sport en (zwaar) werk;
  • het dragen van verkeerd of versleten schoeisel.

 

Een acute blessure kan chronisch worden wanneer een sporter te lang met het letsel blijft doorlopen. Als gevolg van een chronische blessure is de kans op een herhaling van de acute blessure veel groter.

 

De verschijnselen van een chronische blessure zijn te verdelen in vier fasen van ernst:

 

1. Alleen pijn na sportbeoefening.

2. Ook pijn bij aanvang van sportbeoefening.

3. Ook pijn gedurende sportbeoefening.

4. Zelfs pijn in rust.

 

Actie!

 

  • Bij pijn de dag na sportbeoefening en/of aan het begin van de warming-up (fase 1 en 2):1,5 tot 2 weken rust.
  • Verwijs hockeyers met klachten, zoals genoemd in fase 3 en 4, altijd door naar een arts.
  • Besteed extra aandacht aan een goede warming-up (inclusief rekoefeningen).

Sponsoren

Agenda

Nog geen agenda punten.

Contact

Adres
Proostdijstraat 41,
3641AT Mijdrecht
0297 - 28 70 32
[email protected]

Postadres
Ridderschapstraat 36,
3641JZ Mijdrecht