Hockey: G-hockey

Op HVM staat niemand meer buitenspel, want hockey doe je samen!

Sinds 2009 kunnen kinderen met een verstandelijke beperking ook scoren op het hockeyveld van HVM. Daarbij staat het plezier voorop. Het gaat om samen bezig zijn, veilig sporten en bewegen, sociale en motorische vaardigheden ontwikkelen en nog veel meer. Niet beperkt door je beperking, maar gesterkt door je mogelijkheden.

Wat?
Onder het motto van de hockeybond (KNHB) is eigenlijk alles mogelijk:

"Normaal wat normaal kan en speciaal wat speciaal moet!”

Bij G-hockey wordt daarom uitgegaan van de normale regels, technieken en tactieken van hockey. Indien noodzakelijk worden deze aangepast aan individuele mogelijkheden en behoeften van spelers. Zo kunnen er bij G-hockey ook spelers met bijvoorbeeld een visuele of andere lichamelijke beperking meedoen.

Voor wie?

Bij HVM is G-hockey bedoeld voor kinderen en jongeren vanaf 8 jaar met een verstandelijke beperking, waardoor ze niet mee kunnen komen met leeftijdsgenoten binnen reguliere sporten. Ook deze kinderen sporten graag en hockey is een teamsport waaraan kinderen snel veel sport- en spelplezier beleven.

Binnen een G-team is de diversiteit groot, met name op het gebied van motoriek, begrip, spraak en zelfstandigheid. Om voor iedereen een leuke en veilige training te verzorgen is het belangrijk dat de trainers op de hoogte zijn van de medische situatie van een kind/jongere en is goed overleg en contact met de ouders een belangrijke voorwaarde. Daar wordt bij HVM veel aandacht aan gegeven.

Wanneer?

Elke zaterdagochtend van 11:00 tot 12:00 uur en na de training wordt er altijd gezellig met elkaar limonade gedronken.

Er is bewust voor de zaterdagochtend gekozen, omdat het dan altijd erg gezellig is op de club. Op de andere velden zijn er dan jeugdwedstrijden en bovendien wordt op de G-competitie ook op zaterdagen gespeeld.

Seizoensindeling:
Een seizoen loopt van september tot en met mei en bestaat uit ca 25 ‘hockey dagen' met trainingen en een gezellige familieochtend met diploma-uitreiking als afsluiting.

Training:
De training wordt gegeven door een groep ervaren en enthousiaste HVM leden, onder leiding van 1 hoofdtrainer en een aantal wisselende begeleiders. Er wordt begonnen met een warming up, daarna een aantal oefeningen en er wordt altijd afgesloten met een partijtje. De training wordt steeds opnieuw afgestemd op de verschillen binnen de groep, waardoor er met sommige kinderen 1 op 1 wordt getraind en anderen meer oefeningen met elkaar of in een groep doen. Daarbij is succes belangrijk en doelpunten maken het mooiste dat er is!

Materialen:
Er wordt gespeeld met een normale hockeystick en gewerkt met vrolijke trainingsmaterialen. Het is verstandig om sportkleding, waaronder hockeyschoenen, scheenbeschermers en een bitje te dragen. En bij wedstrijden wordt er bij toerbeurt gekeept in een volledige keepersuitrusting van HVM.

Lidmaatschap:
De contributie vind je op de pagina Lid worden > Contributie

Uniek!
G-hockey is uniek!

Wat het zo bijzonder maakt is dat jongens en meisjes, met verschillende beperkingen en leeftijden zo makkelijk en met heel veel lol samen hockeyen.

Plezier in sporten zoals het bedoeld is!

En zien is geloven - dus kom een keer kijken, want misschien is het ook wat voor jou of jouw kind!

Je kunt hier een video bekijken die we tijdens een oefenwedstrijd hebben gemaakt.

Vrijblijvend een keer meedoen mag natuurlijk ook altijd!

Contact:
Hockey Vereniging Mijdrecht